K.ESK Leopoldsburg

Medisch Actieplan

Info voor trainers omtrent blessurepreventie
  • Help een groot aantal blessures te voorkomen door voetbalspelers zelf positief te beïnvloeden (spelers opjutten, negatief aanpakken,… zorgt voor ongecontroleerde reacties wat gemakkelijker tot blessures kan leiden).
  • Zorg als trainer voor een goede en verantwoorde training die afgestemd is op het leerplan van de spelers ( warming up/cooling down, belasting/belastbaarheid ).
  • Wees op de hoogte van de algemene gezondheid en medicijngebruik bij je spelers.
  • Geef informatie en advies aan de jeugdspelers en ouders ( bepalende rol van de groeispurt, badslippers tijdens het douchen,……)
  • Verminder de kans op of ernst en duur van sportblessures door het aanleren van de juiste techniek.
  • Detecteer dreigende blessures bij de spelers, indien nodig verwijs je deze door naar een kinesist of dokter. Breng de ouders op de hoogte.
  • Moedig de spelers aan om voldoende te drinken want hun dorstperceptie is lager.
  • Zorg voor goede trainingsopbouw( oa stabilisatie oef in de voorbereiding, periodisering bij de bovenbouw,…)
  • Zorg voor een veilige sportomgeving ( veranker verplaatsbare doelen, hou rekening met weersomstandigheden, ….)
  • Stimuleer fairplay, een gezonde leefstijl en aangepast gedrag in alle omstandigheden.
  • Verstrek kledij-advies: zorg er bijvoorbeeld voor dat de spelers aangepaste kledij en schoeisel dragen (een vocht en/of temperatuur regulerend shirt onder het wedstrijd/ trainingshirt, voldoende warme kledij in de winter, lange broek een must in de winter, zorg voor verse kledij na de training/wedstrijd, draag de juiste schoenen, beenbeschermers altijd verplicht).
  • De juiste opbouw
  • De beste preventie tegen blessure is een goed opgebouwde conditie, een goede opwarming, correct uitgevoerde stretchoefeningen en coolingdown.
    • Voor de opbouw van je conditie loop je best op niet-verharde ondergrond zoals zand, gras of bosgrond.
    • Asfalt en beton zijn minder aan te raden.
    • Goede loopschoenen (schokdempend) zijn een must.
    • Als intensiteit kies je best een tempo waarbij je nog kan praten.
    • Vermijd weerstandstraining en krachttraining (na puberteit).
Info voor spelers en ouders omtrent blessurepreventie
Eerste Hulp Bij Sportongevallen
Vijf gouden tips voor jonge sporters
Administratieve procedure in geval van blessure